1. Hjem Brother
  2. Løsninger til virksomheder
  3. Ressource-center
  4. Blog
  5. Sikkerhed
  6. 2024
  7. Derfor er IT-branchen bedst rustet til hybridarbejde
A dark blue banner with an illustration showing an employee in an hybrid, home and office, working environment

Derfor er IT-branchen bedst rustet til hybridarbejde

Hybridarbejde er blevet normalt på tværs af Europa, så hvorfor kæmper nogle virksomheder stadig med at få det til at fungere? Vi kigger på, hvorfor IT-branchen og IT-medarbejdere i det hele taget var bedre forberedt på det revolutionerende skift til fjernarbejde, og hvad vi kan lære af det.

Vi tager et kig på hvordan IT-sektoren og dem, der arbejder med IT, var bedre forberedt til den seismiske ændring i arbejdsmetoder og hvilke erfaringer der kan drages.
 
Mange IT-ansvarlige har måttet lære at håndtere medarbejdere med hybridarbejde, men har overgangen været lettere end forventet? Og hvorfor er det så populært i hele Europa?
 
”Vores undersøgelser viser, at antallet af kontorlejemål sandsynligvis topper i år. Mange virksomheder reducerer antallet af kontorarbejdspladser, efterhånden som lejekontrakterne udløber.  I fremtiden vil fleksibelt arbejde – der er særlig populært i Spanien, Storbritannien og Italien – være normen for de fleste virksomheder,” siger Mick Heys, der er VP for Future of WorkSpace & Imaging hos IDC..
 
Efter ”The Great Reshuffle”, hvor ekstremt mange mennesker skiftede job, er hybridarbejde blevet mere populært end nogensinde før. Allerede nu er det ”normen” for millioner af medarbejdere, og det er blevet en accepteret (og ofte forventet) måde at arbejde på. Muligheden for fjernarbejde, hvor man samtidig er tilknyttet et fysisk kontor, ser ud til at være den foretrukne arbejdsmetode for mange, især blandt IT-medarbejdere og i IT-virksomheder.

IT-branchen fører an i forhold til at indføre hybridarbejde

IT-medarbejdere trives i den nye, hybride arbejdsverden, primært på grund af den lette overgang.

For eksempel viser Brothers Hybrid Working Survey 2023 med 1.385 respondenter, at 59 % af de adspurgte i IT- og kommunikationssektoren nu arbejder delvist på kontoret og delvist hjemmefra. IT-branchen scorede således næsthøjest af alle undersøgte brancher, næstefter finanssektoren og rådgivningsbranchen med 62 %. På spørgsmålet om, hvorvidt det kommer til at ændre sig i fremtiden, svarede 68 % fra IT-sektoren, at det slet ikke er sandsynligt. Det viser, at hybridarbejde blandt IT-medarbejdere ses som noget positivt med masser af fordele, og at medarbejderne ikke ser sig tilbage.

IT-respondenterne var også mere positive i bedømmelsen af, hvordan deres arbejdsgiver havde tilpasset sig hybridarbejde, sammenlignet med andre sektorer, idet 45 % gav bedømmelsen ”godt” og 25 % ”fantastisk godt”.

Der er altså klare fordele ved hybridarbejde, eksempelvis en bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv. Men det medfører også udfordringer i form af den rette opsætning af systemerne, så fjernarbejdet kan foregå effektivt

Ifølge Microsoft, sker der det, at medarbejderne simpelthen skifter job, hvis de ikke er tilfredse.

 
An IT professional working from a hybrid work from home set up

Derfor har IT-branchen taget hybridarbejde til sig

I vores undersøgelse svarer 64 % af alle IT-medarbejdere, at hybrid- eller fjernarbejde nu er en del af virksomhedens politik. Det viser, at IT-branchen har reageret godt på skiftet til fjernarbejde, og at man forpligter sig til også at tilbyde fleksibilitet fremover. Det viser også, at IT-branchen har en særlig god evne til at håndtere hybridarbejde. Det skyldes, at tidligere udfordringer, som eksempelvis håndtering af systemer på forskellige, eksterne lokationer, har gjort overgangen til hybridarbejde lettere.

Desuden var de IT-ansvarlige i forvejen vænnet til en mere decentraliseret måde at arbejde på.  For eksempel var det længe før Corona-pandeminen almindelig praksis, at IT-afdelinger skulle kunne supportere kolleger på flere forskellige lokationer. Det kunne eksempelvis være ved hjælp af skærmdeling for at kunne løse problemer på bærbare computere, eller fjernadgang for at kunne give administratortilladelser. Det har sandsynligvis haft stor betydning, da IT-medarbejdere i forvejen var vant til decentraliserede systemer og til at oprette forbindelse til kolleger via fjernadgang.
 
Shared service-systemer er et godt eksempel herpå, hvor IT-medarbejdere arbejder fra én geografisk placering, mens de supporterer kunder og kolleger andre steder. Selv om det ikke er en egentlig forløber for hybridarbejde, tyder det på, at IT-medarbejderne har været bedre rustet end andre medarbejdere til at trives i et nyt, decentraliseret miljø.

Shared service-centre gjorde det muligt for de IT-ansvarlige at overskue opsætningen på tværs af hele virksomheden og samtidig vedligeholde systemer og fjernløse problemer. Ofte stod de også i spidsen for cybersikkerhed på tværs af et decentraliseret netværk – alt sammen noget, der er nødvendigt for at kunne håndtere hybridarbejde, og som nu er med til at få det hele til at fungere.    

Undersøgelsen viser også, at IT-medarbejderne ofte som følge af deres funktion er mere fortrolige med samarbejdsværktøjer som eksempelvis skærmdeling og videokonferencer. Fjernadgang til maskiner og software til projektovervågning var også i forvejen meget brugt blandt softwareudviklere og IT-supportmedarbejdere.

Hvad siger andre IT-ansvarlige?

Erfaringer fra decentrale netværk kan dog ikke stå alene. De IT-ansvarlige er også gode til hybridarbejde, fordi deres arbejdsopgaver er baseret på resultater snarere end timer.

Neha Naik, der er CEO hos RecruitGyan siger: ”Når bare medarbejderne når de fastlagte milepæle og leverer projekter af høj kvalitet til tiden, er det mindre vigtigt, om de har brugt præcis 37 timer om ugen på det.”

Alvaro Sanchez Galvin, der er Head of Software Engineering hos BIP Solutions, er enig. Han siger: ”Jeg mener, at hybridarbejde har givet en bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv for IT-medarbejderne, uden at der bliver gået på kompromis med produktivitet og engagement.”

”Det er hovedårsagen til, at IT-medarbejderne har været så gode til at tilpasse sig. De begyndte nemlig hurtigt selv at kunne se fordelene. Selve arbejdsformen er desuden en stor hjælp. Det eneste, vi behøver for at udføre vores arbejde, er en computer og en bredbåndsforbindelse, og det hjalp os til hurtigt at kunne omstille os til den nye virkelighed.”

Et vellykket skift til hybridarbejde afhænger af, at man har det rette udstyr både hjemme og på kontoret. Arbejdspladsen er, som vi tydeligt har set, under forandring. Læs, hvordan Brother er løsningen til arbejdspladsen og kan hjælpe virksomhedens IT-ansvarlige med at levere problemfrie løsninger til alle medarbejdere, uanset hvor de befinder sig.

 

Mere fra Sikkerhed

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen