1. Hjem Brother
  2. Om Brother
  3. Nyheder
  4. 2017
  5. Kunstig intelligens: Godt eller dårligt?

Kunstig intelligens: Godt eller dårligt?

Den kunstige intelligens kommer. Ian Metcalfe, daglig leder, Sales & Marketing hos Brother International Europe, diskuterer de ændringer og muligheder, som kunstig intelligens kan bringe med sig.

Kunstig intelligens er oppe i tiden. Vi ser det i den seneste udgivelse af Blade Runner 2049, hvori adskillelsen mellem ægte og kunstigt liv forsvinder. Det er en vision om maskiner, der kører jorden, mens mennesket er brændstofkilden. Ligesom i The Matrix, hvor et selvbevidst computerprogram opfatter alle mennesker som en sikkerhedstrussel for jordens overlevelse. Der er en hype omkring kunstig intelligens, og det er atter i nyhederne med udtalelser fra Stephen Hawkins, Elon Musk og Bill Gates, bare for at nævne et par af dem, der advarer om den retning, som kunstig intelligens tager.

Kunstig intelligens er overalt. Vi har inviteret den ind i vores hjem, hvor den styrer vores tv (Amazon Echo), vi bruger den i vores telefoner (Siri) og på vores computere (Cortana), ja selv i vores biler.

Men mens vi er langt fra de trusler, som vores Hollywood-blockbusterne skildrer, så er der reelle eksempler på, hvordan kunstig intelligens vil påvirke os. Revisorfirmaet PWC advarede for nylig om, at mere end 10 millioner arbejdspladser kan være i fare som følge af indførelsen af automatisering.

Vi begynder at se en bølge af afskedigelser i den indiske it-industri, callcentre og outsourcingtjenester som følge af introduktionen af Bots (et softwareprogram, der løser automatiserede opgaver) samt maskinindlæring og algoritmer, der robotmæssigt udfører processer. Finansavisen, Mint, rapporterede, at de syv største IT-firmaer i Indien vil afskedige over 56.000 ansatte alene i 2017.

Mange rapporterer, at lager- og samlebåndsarbejde forsvinder, da robotikken og den kunstige intelligens erstatter menneskelig arbejdskraft med hurtigere og utrættelige robotter.

Kunstig intelligens bruges allerede i tusindvis af virksomheder verden over. Selvom teknologien langt fra er perfekt, arbejder mange virksomheder allerede aktivt med integration af stemmeaktivering for at differentiere deres produkter og tjenester, hvilket giver lettere kundeinteraktion. Inden for de næste fire år forventes stemme-styring at generere indtægter på over 11,7 mia. USD i salg. Præcisionen forbedres med lynets hast og yderligere fremskridt i tal-genkendelse, sprogbehandling og maskinindlæring er på vej.

Kina påbegynder nu en enorm indsats for at mestre kunstig intelligens. Den kinesiske regering planlægger at investere hundredvis af milliarder Yuan i teknologien, og kinesiske virksomheder plejer og udvikler nye talenter inden for kunstig intelligens. De ser teknologien som en måde hvorpå de kan forbedre produktiviteten i deres industrier og skabe nye forretningsmuligheder.

Følgende områder af kunstig intelligens kan betragtes som reelle muligheder nu.

Med maskinindlæring får computere mulighed for at lære uden eksplicit programmering. ”Deep learning” platforme er et underfelt af maskinindlæring, inspireret af den måde hjernen arbejder på og bruger kunstige neurale netværk til at ændre eller "lære" baseret på output og input. Det fungerer bedst med store datamængder, der genkender mønstre og klassificeringer, som et normalt menneskeligt sind vil have svært ved at se. Finansieringsselskaber bruger allerede dette til at lokalisere falske transaktioner.

Beslutningshåndtering maksimerer værdien af store datamængder ved at forbedre beslutningsprocessen. Dette opnås ved at bruge alle de tilgængelige oplysninger til at træffe de bedst mulige valg og derved øge fleksibilitet, konsekvens og præcision. Automatisering hjælper, når beslutningstagning med høj volumen er påkrævet, og beslutningerne bliver mere informationsdrevne, effektive og konsekvente.

Naturlig sprogbehandling handler om interaktioner mellem menneskelige sprog og computere. Programmer kan interagere med menneskelig tale og reagere på brugernes spørgsmål. Virtuelle agenter gør dermed kunder i stand til at modtage hjælp 24/7. Det bruges allerede meget i service og support og det har potentiale til at forbedre virksomhedens interne processer.

Naturlig sproggenererings-software kan bruges til at vende alle mulige data til menneskelig læsbar tekst. Automatisering af virksomhedsrapporter, produktbeskrivelser, finansrapporter og mødereferater er nu mulig.

Der er ingen tvivl om, at denne teknologi er under konstant udvikling. Man kan i dag høste værdi af kunstig intelligens, og det er på tide at virksomhederne fokuserer på, hvordan de kan løse forretningsmæssige opgaver for at nå deres mål.

 

 

Robot