1. Hjem Brother
  2. Om Brother
  3. Nyheder
  4. 2023
  5. Brother og Amazon anlægger sag mod tysk netværk, der er tiltalt for varemærkeforfalskning

Brother og Amazon anlægger sag mod tysk netværk, der er tiltalt for varemærkeforfalskning

Den 23. februar 2023 meddelte Brother og Amazon, at de for første gang nogensinde anlægger fælles retssag i Tyskland om varemærkeforfalskning mod en ring af virksomheder, der sælger falske forbrugsstoffer.

Brother og Amazon anlægger sag mod 18 medlemmer af et tysk netværk, der er mistænkt for varemærkeforfalskning (herefter kaldet ”de tiltalte”). De tiltalte har forsøgt at narre kunderne ved at sælge falske tonere, markedsført som ægte varemærkeprodukter. Denne sag er Amazons første civile retssag mod varemærkeforfalskning i Europa, der er anlagt i fællesskab med en salgspartner.

Retssagen bliver ført ved den regionale domstol i Berlin, hvor de tiltalte sigtes for at have samarbejdet om at sælge falske produkter og for at omgå Amazons og Brothers etablerede systemer. Sagsanlægget er forberedt af Amazons Counterfeit Crimes Unit (CCU), ), et globalt team af eksperter med speciale i at efterforske og anlægge retssager mod brodne kar i branchen for at beskytte kunder, salgspartnere og brands. Foruden sagsanlægget er de tiltalte også blevet politianmeldt.

”Vi tillader ikke falske produkter i vores butikker. Dette sagsanlæg er det første af sin art i Europa, og vi gør det dermed krystalklart, at vi er parate til at tage alvorlige midler i brug for at stille brodne kar i branchen til ansvar, uanset hvor de befinder sig,” siger Kebharu Smith, der er direktør for Amazon CCU. ”Vi fortsætter kampen side om side med salgspartnere af alle størrelser for at beskytte kunderne mod falske produkter og for at beskytte brands mod at få deres intellektuelle ejendomsret krænket.”

”Brother prioriterer altid kunderne højst, overalt i verden. Vi gør os store anstrengelser for at opdage forfalskninger, både online og offline, ved at samarbejde med vores partnere, som eksempelvis Amazon CCU, og med myndighederne, for at beskytte vores kunder,” siger Isao Noji, der er administrerende direktør for Brother International Europe Ltd.

De tiltalte mistænkes for at have opkøbt tomme, originale Brother-tonere og genopfylde dem med tonerpulver af ringere kvalitet samt for at have solgt falske patroner, designet så de ligner de ægte produkter. De tiltalte har gjort sig stor umage for at skjule, at forbrugsstofferne var forfalskninger ved eksempelvis at påsætte falske, holografiske sikkerhedsetiketter, ligesom dem, der sidder på Brothers tonerne. De forfalskede produkter kan ikke alene skade printerne, men også forårsage skader på miljøet. Det skyldes, at produktionen af blæk og toner er en kompliceret proces med stoffer, der kan være skadelige, hvis de ikke håndteres forsvarligt.

Amazon er meget optaget af at beskytte salgspartnernes intellektuelle ejendomsret, og falske produkter er strengt forbudt i virksomhedens butikker. I 2021 investerede Amazon over 900 millioner dollars og beskæftigede flere end 12.000 mennesker med at beskytte kunder, brands, salgspartnere og virksomhedens butikker mod forfalskninger, bedrageri og andre former for svindel. Amazons proaktive tiltag for at forhindre forfalskninger omfatter grundig sælgerkontrol, avancerede maskinlæringsteknologier og brancheførende redskaber til varemærkebeskyttelse, som Project Zero, Brand Registry, og Transparency.

Amazons CCU arbejder tæt sammen med myndigheder og salgspartnere over hele verden for at efterforske forsøg på ulovlig handel. Virksomheden har anlagt en række retssager mod falsknere i samarbejde med brands som GoPro, Cartier, Valentino, Salvatore Ferragamo og mange flere. Sidste år sagsøgte eller politianmeldte Amazons CCU over 600 kriminelle organisationer i USA, Storbritannien, EU og Kina. Det repræsenterer en stigning på 300 % i forhold til året før. Læs mere om Amazons tiltag for at beskytte brands og stille brodne kar i branchen til ansvar i Amazons seneste Brand Protection Report.

Isao Noji fra Brother International Europe tilføjer: ”Beskyttelse af vores kunder og vores intellektuelle ejendomsret er blevet en af de vigtigste funktioner hos Brother. Det handler ikke alene om at beskytte vores varemærker, ophavsrettigheder og patenter, men også om at beskytte kunderne og den tillid, de har til vores produkter og brand. Det er meget vigtigt, at Brothers kunder og partnere altid kun køber fra pålidelige kanaler, leverandører og forhandlere, og at man kontrollerer produktet for at bekræfte, at det er ægte, samt at man kontrollerer emballagen og printkvaliteten.”

Lifestyle SMB 07