Tilføjet til kurv
  1. Hjem
  2. Blog
  3. Innovation blog
  4. 2019
  5. Udvikling, dominans eller død
Muuta konseptia

Udvikling, dominans eller død

  • 3 minutters læsning

Eddie Obeng kommenterer på innovation, Brothers 110 års historie og virksomhedens fremtid.

Efter sin gæsteforelæsning på et eksklusivt, europæisk partnerevent organiseret af print- og teknologispecialisten udtaler organisationsteoretiker, erhvervspædagog og forfatter Eddie Obeng:

Stil dig selv et enkelt spørgsmål: når du køber et bor, køber du så boret eller køber du hullet?
 

Realiteten for kunder i vore dage er, at de er mindre interesserede i produktet og mere i, hvad produktet kan gøre for dem. Det handler i virkeligheden om et godt, pænt hul, ikke om boremaskinen eller borehovedet. Så ja, vor tids kunder vil have gadgets og udstyr, som kan gøre arbejdet og gøre det godt, men de ønsker også, at maskinerne kan gøre mere – gøre andet.

Et apparat skal kunne gøre mere end én ting, to ting, tre ting, fire ting – jo mere, jo bedre. Derfor er vi dybt rodfæstet i en MFC “multifunktionskultur”. Og det er godt nyt for en virksomhed som Brother. De har i mere end 20 år forsynet markedet med multifunktionsprintere, både med inkjet- og laserteknologi.

Men markedet og konkurrenterne forandrer sig. Og hvis man kun sælger bor med fokus på selve transaktionen og ikke tænker på, hvordan man kan fortsætte med at opfylde kundernes behov i fremtiden, eller hvordan man kan være samt gøre andet og mere for dem, går man glip af store muligheder. Konkurrenterne kan stjæle din markedsandel, hvis du ikke sørger for at have en kontraktlig relation til dem.

Det vigtigste er derfor at lytte. Særligt for OEM’s (Original Equipment Manufacturer) som Brother og virksomhedens teknikere i Japan. Det er deres forskning og udvikling, som skaber fremtidens produkter - i dag. De skal høre om de vilde, skønne og fremtidsorienterede funktioner, kunderne kræver eller blot drømmer om, for at kunne føre innovationen i den rigtige retning.

Men innovation er ikke fremmed for Brother. De har i årenes løb markedsført hårtørrere, mikroovne og symaskiner sammen med skrivemaskiner, printudstyr og labelprintere. Det er et brand, som ikke er bange for at tænke ud af boksen. De nyeste innovationer omfatter en lasermærkningsenhed som brænder et billede på plast og metal, og en hydrogen brændselscelle med ren energi
 

Med en kombination af Brothers “At your side”-løfte og japansk forskning og udvikling ser man en virksomhed, som har omfavnet sin fortid og mere end et århundredes innovation for at skabe fremtiden.

Hvordan vil fremtidens print se ud? Konceptet med at skabe noget håndgribeligt med et bestemt udseende og et budskab vil altid være der, men jeg tror, mediet, vi printer på, vil ændre sig. Bliver det fladt? Bliver det fleksibelt? Det bliver spændende at se, hvordan vi dokumenterer i fremtiden.

Det er virksomhederne, som kun lægger mærke til det, de ser efter, som ikke ser vejen mod innovation. Virksomheder som ikke har tid til at se det nye, udvikler sig ganske enkelt ikke, og de kommer ikke til at dominere. Det er desværre sandsynligt, at det er de virksomheder, som snubler på vejen og dør.

Hvis vi igen tænker på boret – vil fremtidens krævende kunde se efter et lydløst bor, muligheden for at bore huller uden støj? Hvad er mit motto? Se på kunden, som beder dig gøre det umulige, for det er her, fremtiden ligger.

 

 

Mere fra Innovation

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen