Tilføjet til kurv
  1. Hjem
  2. Blog
  3. Innovation blog
  4. 2020
  5. Hvad er den bedste logofarve?
Läppäri ja muita työvälineitä

Hvad er den bedste logofarve?

Førstehåndsindtrykket er vigtigt, og logoet er det første og meget konkrete indtryk, potentielle kunder får af dit brand. Farver påvirker vores følelser, og logoer kan både virke indbydende og uinspirerende.

 

Hvordan vælger man farven på virksomhedens logo? Det er der ikke ét enkelt svar på – det afhænger af din forretning og dine kunder.

For at fejre International Colour Day den 21. marts tilbyder Brother nogle nyttige tips, som kan hjælpe dig med at træffe den afgørende beslutning.


Sort

Sort er ikke overraskende et af de mest populære valg til logoer og den farve, virksomheder vælger, når de ønsker et traditionelt look.

Et enkelt, sort logo vil få dit brand til at fremstå tidløst, luksuriøst og måske endda gådefuldt.

Da sort også er sorgens farve, undgås den som regel af brands, der sælger sundheds-, baby- og familieprodukter. 


Blå

Blå er en af de mest populære logofarver, og hos Brother er vi stolte over, at den repræsenterer vores brand. Blå står for ro, modenhed, logik, ærlighed og intelligens.

Men fordi farven er så populær, skal et blåt logo virkelig skille sig ud for at sikre, at din virksomhed bliver bemærket. En mulighed for at differentiere dit brand fra dine konkurrenter er at tilføje et slogan. Brother bruger for eksempel forretningsmottoet ”at your side”.

Virksomheder i fødevarebranchen bør undgå et blåt logo, da farven sjældent ses i sammenhæng med fødevarer og undertrykker appetitten – ingen vil spise en tallerken blå mad.


Rød

Rød er en kontroversiel farve med blandede signaler, som forbindes både med lidenskab og vrede. Men i et logo kan den virke stærk, iøjnefaldende, trendy og humoristisk.

En videnskabelig teori er, at mennesker ser rød bedre end andre farver, fordi den historisk har hjulpet os med at få øje på frugt i træerne.

Farvens iøjnefaldende egenskaber har skabt nogle af verdens mest genkendelige brands som Coca-Cola og Netflix, som har rødt i deres logo. Det kan give ekstra gennemslagskraft at sætte et rødt logo sammen med hvid, sort eller gul.


Grøn

Grøn er en meget alsidig farve, som kan anvendes til mange brands, fordi den er beroligende, pålidelig og sikker.

Grøn forbindes med naturen og anvendes ofte til økologiske, naturlige og miljøvenlige brands.

Som symbol på vækst og nyt liv er det en farve, som anvendes af ambitiøse og succesrige virksomheder som Starbucks, Android, Heineken og Land Rover.


Brun

Brun er en naturlig farve med de samme associationer som grøn og forbindes normalt med økologiske eller miljøvenlige produkter. Mere specifikt egner farven sig bedst til virksomheder i brancher med udendørs aktiviteter, som sælger naturligt brune produkter, eksempelvis kaffe og chokolade.

Brune logoer virker typisk mere maskuline, da de får brandet til at fremstå mere råt og giver en følelse af at produkterne er håndlavede og/eller af vintagekvalitet.

Farven virker ikke helt så godt for virksomheder inden for fritids-, finans- og IT-branchen.


Orange

Orange er en energisk og sjov farve. Den ses sjældent i logoer for store virksomheder eller luksuriøse, feminine eller alvorlige brands.

Orange anvendes ofte til brands i den lavere prisklasse med en rimelig kvalitet og er god til virksomheder inden for rejsebranchen som f.eks. easyJet.

I mange asiatiske lande giver farven associationer til religion, særligt buddhisme og hinduisme.


Gul

Et gult logo giver en virksomhed en ”feel good”-udstråling. Farven står for solskin, glæde og godt humør og anvendes ofte af sjove brands i modsætning til selskabskoncerner.

Farven kan også afspejle sult og anvendes af populære fødevarekæder, bl.a. McDonalds og Subway. Børn lægger som regel mere mærke til primærfarver, så gul er ofte den foretrukne farve, når målgruppen er den yngre generation.


Lyserød

Lyserød betragtes traditionelt som en feminin farve. Men på grund af de seneste års populære nuance ”millennial pink” har farven bevæget sig væk fra det stereotype og er blevet en langt mere kønsneutral farve.

Lyserøde logoer er sjove, varme og fremkalder minder fra barndommen. Lyserød er ikke en populær logofarve, så den er god at vælge for at få brandet til at skille sig ud.
I Japan står lyserød traditionelt for forår, fordi farven matcher de blomstrende kirsebærtræer, ligesom den udstråler ungdom og sundhed.

Giv farverne liv i din virksomhed og se, hvordan du kan styrke førstehåndsindtrykket med vores professionelle farveinkjetprintere og alt-i-én.

Mere fra Innovation

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen