Gennemsigtighed i hele forsyningskæden
De hurtigt udviklende sporingsapps (Track & Trace) er en fordel for alle parter og er en fantastisk ressource for pakkeudbringere. Det giver glade kunder, der kan følge deres pakke hele vejen – og hvis de ikke er hjemme til at tage imod pakken, er det også en hjælp for udbringeren. Chaufførens transporttid reduceres, spildte kilometer minimeres, og ruter optimeres automatisk af softwaren, hvilket er med til at reducere brændstofforbruget og minimere udledningen. Varebilernes position er synlig i realtid, og bilerne udstyres med nyudviklet, kunstig intelligens (AI), der yder hjælp på destinationen og letter den fremtidige beslutningstagning for transportledere ved at opdatere data om ruter og tidsplaner i realtid. Tydelige labels og god synlighed ved scanning af stregkoder og QR-koder spiller en vigtig rolle i datarejsen – ulæselige eller forkert påsatte labels medfører, at dyrebare data og tid går tabt, for ikke at tale om generne for de højt skattede slutkunder, når pakker unødigt bliver væk eller bliver forsinket.
Mindre emballage og færre omkostninger
Kunderne efterspørger genanvendelig returemballage – fordi de bekymrer sig om fremtidens miljø, ja, men også fordi de er under pres i hverdagen med hensyn til ikke at overfylde deres egne affaldsbeholdere i en verden med en stigende mængde pakker og færre og dyrere affaldsindsamlinger. Pakkedimensionerne kan optimeres ved hjælp af automatiserede pakkesystemer, der reducerer kassestørrelsen og udfylder hulrummene. Det har en positiv indvirkning på både portoomkostninger og pakkekapacitet pr. varebil.
Det er dog vigtigt også at huske at indkalkulere den øgede sandsynlighed for dyre returforsendelser, og vigtigheden af at gøre det nemt for kunden at håndtere både returemballage og returlabels. Faktisk siger 61 % af kunderne, at returlabels er det vigtigste aspekt af butikkernes returpolitik5.
Næste trin: Vælg anerkendte samarbejdspartnere
For at sikre en pålidelig løsning må beslutningstagerne i detailhandlen se på helheden i samspillet mellem alle facetter af pakkeudbringningen. En ugennemtænkt lagerstyringsproces kan medføre potentielt dyre fejl på det sidste stykke vej ud til kunden. Vinderne er dem, der samarbejder med anerkendte teknologipartnere i alle led af pakkeudbringningen og sørger for at have de bedste værktøjer, der sikrer den helt afgørende pålidelighed og synlighed – og data af en tilsvarende høj kvalitet.
Kilder:
1 https://www.statista.com/statistics/286384/internet-share-of-retail-sales-monthly-in-the-united-kingdom-uk/
2 https://images.rbis-go.averydennison.com/Web/AveryDennisonCorporation/%7B4e8d8ddd-2a91-4eb8-baa0-0a5712b9dd9f%7D_digital-consumer-behaviour.pdf?elqTrack=true
3 https://www.bearingpoint.com/en-gb/our-success/insights/fine-tune-your-delivery-propositions/
4 https://www.colliers.com/en-gb/research#sort=%40datez32xpublished%20descending
5 https://www.sendcloud.co.uk/whitepapers/ecommerce-delivery-compass-2021/