1. Hjem Brother
  2. Løsninger til virksomheder
  3. Ressource-center
  4. Blog
  5. Miljø
  6. 2022
  7. Hvordan kan virksomheders ”last mile” gøres bæredygtig?
Mand i en bil

Hvordan kan virksomheders ”last mile” gøres bæredygtig?

Det sidste stykke af varens vej fra lagerhylde til slutkunde – den såkaldte ”last-mile” – har længe været den dyreste del af pakkeudbringningen.


Nu, hvor forbrugernes købsvaner er ændret for altid – e-handlen forventes at stige til ca. 30 % af den samlede detailhandel i England1 i 2022, mens online-handlen i andre europæiske lande, med Tyskland i front, nu nærmer sig 20 % af den samlede detailhandel1 – er det vigtigere end nogensinde for detailhandlerne og logistikudbyderne at minimere omkostningerne til det sidste stykke vej, hvis de vil være konkurrencedygtige.

Det handler imidlertid ikke kun om omkostninger. Storbritannien og Europa er i færd med at fastlægge Net Zero-strategier, hvor ambitiøse mål for reducering af CO2-udledningen skal nås, herunder en eventuel fjernelse af forbrændingsmotorer og dieselbiler fra vejene. Bæredygtighed gennem hele forsyningskæden er vigtigere end nogensinde før, og ikke mindst på det sidste stykke vej ud til slutkunden.

Kunderne lægger heller ikke skjul på over for butikkerne, at bæredygtighed også er en prioritet for dem, personligt. En undersøgelse blandt 5.000 kunder i modebutikkerne i Frankrig, Tyskland, USA, Storbritannien og Kina viser, at 60 % ønsker øget gennemsigtighed i den produktionsrejse, deres varer gennemgår2.

De selvsamme kunder optræder meget uforsonligt over for butikker, der ikke lever op til forventningerne på området for service og fleksibel levering: En europæisk undersøgelse viser, at 63 % af de britiske onlinekunder vælger en anden shop, hvis den ønskede leveringsmetode ikke tilbydes, mens de tyske kunder er blandt de mest uvillige til at betale for fragt3. Det er barske og dyre udfordringer, der er svære for butikker og pakkeudbringere at løse. Overalt i Europa er gevinsten dog stor, hvis man formår at overgå konkurrenterne. Hos de detailhandlere, der rammer rigtigt med hensyn til levering, stiger kundeloyaliteten markant, idet størstedelen af kunderne i Storbritannien (91 %), Frankrig (87 %) og Tyskland (83 %) besøger deres yndlingssider først, når de handler online.

Samlet strategi gennem hele forsyningskæden øger omkostningseffektiviteten


Detailhandlere og logistikudbyderne kan selv gøre meget for at gøre det sidste stykke vej både billigere og mere bæredygtig ved at se det store billede og vælge en integreret strategi gennem hele forsyningskæden, hvor udgiften til varens samlede transportrejse optimeres..

Hvordan ser en pakkes rejse gennem hele forsyningskæden så ud?

Vælg den rette placering


Der er stor konkurrence blandt investorer og ejere af lagerhuse i nye, bynære områder. Alt for mange jagter alt for få steder, og resultatet er skyhøje huslejer4. Motiverne bag jagten er hastighed og bæredygtighed. E-handelsvirksomhederne skal helst ligge fysisk tæt på kunderne, der jo ønsker levering samme dag (helst inden for den nærmeste time). Overalt i Europas storbyer etablerer byplanlæggere nu lavemissionszoner – de såkaldte ULEZ (Ultra Low Emission Zones). Det betyder, at vareudbringning må foregå med el-biler eller anden grøn transport. Cykelbude og scooterbude er – i stort antal – vendt tilbage på gaderne i de europæiske storbyer for at udbringe varer, der bestilles via Q-Commerce-apps.

Varerne opbevares altså ikke længere kun i store lagerbygninger langs motorvejene. Sorterings- og leveringsstationer placeres nu nærmere de mest tætbefolkede områder. Innovative detailhandlere ombygger større butikker til Click&Collect-centre efter micro-fulfillment-konceptet, der er en voksende trend inden for lynhurtig udbringning (af især dagligvarer).

Slut med dyre plukkefejl


Automatiske plukkesystemer og lagerstyringssystemer (WMS-software) vil øge ”last mile”-bæredygtigheden, idet plukkefejl (og dermed fordyrende fejlleverancer) elimineres, og fordi systemerne om nødvendigt kan arbejde døgnet rundt. Kombineret med førsteklasses printteknologi kan man ved hjælp af QR-koder og stregkoder gemme og samkøre store datamængder, så varerne kan spores i varemodtagelsen, på lageret, i bufferlageret og i forsendelsen efter behov. Tydelig og holdbar opmærkning sikrer, at adresser altid både indtastes og læses korrekt.

Mand med en pakke.

Gennemsigtighed i hele forsyningskæden


De hurtigt udviklende sporingsapps (Track & Trace) er en fordel for alle parter og er en fantastisk ressource for pakkeudbringere. Det giver glade kunder, der kan følge deres pakke hele vejen – og hvis de ikke er hjemme til at tage imod pakken, er det også en hjælp for udbringeren. Chaufførens transporttid reduceres, spildte kilometer minimeres, og ruter optimeres automatisk af softwaren, hvilket er med til at reducere brændstofforbruget og minimere udledningen. Varebilernes position er synlig i realtid, og bilerne udstyres med nyudviklet, kunstig intelligens (AI), der yder hjælp på destinationen og letter den fremtidige beslutningstagning for transportledere ved at opdatere data om ruter og tidsplaner i realtid. Tydelige labels og god synlighed ved scanning af stregkoder og QR-koder spiller en vigtig rolle i datarejsen – ulæselige eller forkert påsatte labels medfører, at dyrebare data og tid går tabt, for ikke at tale om generne for de højt skattede slutkunder, når pakker unødigt bliver væk eller bliver forsinket.

Mindre emballage og færre omkostninger


Kunderne efterspørger genanvendelig returemballage – fordi de bekymrer sig om fremtidens miljø, ja, men også fordi de er under pres i hverdagen med hensyn til ikke at overfylde deres egne affaldsbeholdere i en verden med en stigende mængde pakker og færre og dyrere affaldsindsamlinger. Pakkedimensionerne kan optimeres ved hjælp af automatiserede pakkesystemer, der reducerer kassestørrelsen og udfylder hulrummene. Det har en positiv indvirkning på både portoomkostninger og pakkekapacitet pr. varebil.

Det er dog vigtigt også at huske at indkalkulere den øgede sandsynlighed for dyre returforsendelser, og vigtigheden af at gøre det nemt for kunden at håndtere både returemballage og returlabels. Faktisk siger 61 % af kunderne, at returlabels er det vigtigste aspekt af butikkernes returpolitik5.

Næste trin: Vælg anerkendte samarbejdspartnere

For at sikre en pålidelig løsning må beslutningstagerne i detailhandlen se på helheden i samspillet mellem alle facetter af pakkeudbringningen. En ugennemtænkt lagerstyringsproces kan medføre potentielt dyre fejl på det sidste stykke vej ud til kunden. Vinderne er dem, der samarbejder med anerkendte teknologipartnere i alle led af pakkeudbringningen og sørger for at have de bedste værktøjer, der sikrer den helt afgørende pålidelighed og synlighed – og data af en tilsvarende høj kvalitet.

Kilder:

1 https://www.statista.com/statistics/286384/internet-share-of-retail-sales-monthly-in-the-united-kingdom-uk/
2 https://images.rbis-go.averydennison.com/Web/AveryDennisonCorporation/%7B4e8d8ddd-2a91-4eb8-baa0-0a5712b9dd9f%7D_digital-consumer-behaviour.pdf?elqTrack=true
3 https://www.bearingpoint.com/en-gb/our-success/insights/fine-tune-your-delivery-propositions/
4 https://www.colliers.com/en-gb/research#sort=%40datez32xpublished%20descending
5 https://www.sendcloud.co.uk/whitepapers/ecommerce-delivery-compass-2021/

Mere fra Miljø

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen