Toimiston tulevaisuus

Fremtidens kontor: Skræddersyet kundeoplevelse

Forestillingerne om fremtidens kontor er ofte domineret af teknologiske fremskridt, udvikling af vores egne jobfunktioner og kontorets konfiguration, men den betydning, som opkoblet teknologi har på kundeoplevelsen, vil være intet mindre end revolutionerende.

Der er allerede tydelige tegn på denne udvikling. Sammensmeltningen af skyen og prædiktiv teknologi fører til hurtig, fejlfri og meget individuelt tilpasset kundeservice, som giver mulighed for store, nye vækstmuligheder for visionære virksomheder.


Frihed med AI-teknologier


AI (kunstig intelligens) vil snart understøtte en række nye teknologier, som sparer tid og øger produktiviteten på arbejdet.

•    Mindre administration
Virtuelle assistenter vil administrere kalendere dynamisk, booke mødelokaler og endda udfylde udgiftsbilag, hvilket vil forandre vores daglige arbejde allerede fra 2025.1

•    Prædiktiv og interaktiv assistance
Opgaver som skrivearbejde vil gå langt hurtigere, når prædiktive maskinskrivningsteknologier overføres fra smartphones til kontorteknologi, og stemmegenkendelse bliver endnu bedre.

•    Maskinlæring
Med intelligent software vil systemer kunne oprette e-mailsvar på kunders e-mails, og teknologi vil kunne minde medarbejdere om klienters eller kunders præferencer. Det vil ske via integration med anden kontorteknologi, som indgår i det virtualiserede arbejdsøkosystem.

•    Selvopfyldning
Smarte multifunktionsprintere kan allerede bestille deres egen toner, når niveauet er lavt, men anvendelse og konfiguration vil stige væsentligt i den nærmeste fremtid på grund af det stadigt hurtigere skift til kontraktbaserede indkøb af IT- og printydelser. 

 
Alt dette vil spare tid, skubbe medarbejdere op ad værdikæden og frigøre ressourcer til at fokusere på, at give den bedst tænkelige service til kunder eller klienter.

Office of the future image depicting customer experience with positive review star ratings and smiling faces being selected via a clear touchscreen wall

AI bliver grundlagt for mere individuelt tilpassede brugeroplevelser


Stadigt stærkere computeralgoritmer med søgning i større dataressourcer vil begynde at lære vores individuelle præferencer i en udvikling, som vil erstatte effektiv ordreudførelse med en fase, hvor teknologien forudser behovene.

Kunder kan begynde at forvente meget responsive tjenester, når flere og flere enheder sluttes til Internet of Things (IoT) og tilfører yderligere detaljer til databilledet. Men det er vigtigt at forstå, at tjenesterne først bliver fuldstændig homogene, når alt i vores hjem og vores liv er forbundet.

For eksempel kan intelligente køleskabe opfange, at man er løbet tør for mælk og bestille mere. Men køleskabene ved ikke, at man er på ferie, at man har besluttet at skifte til müslibarer eller hvilke andre ting de skal tilføje til vores ugentlige indkøbsordre, medmindre de teknologier, som håndterer vores liv, er fuldt forbundne.

Her vil brugen af interaktive teknologier som f.eks. Alexa, som allerede anvendes i erhvervslivet, tage fart. Disse enheder vil koordinere information fra andre tilsluttede kilder i hjemmet eller på arbejdet, såsom e-mailsystemer og kalendere. Desuden vil den software, som allerede har lært vores indkøbspræferencer, dvs. pris, hastighed, næringsværdi, øko-præferencer etc., kunne samle vores ugentlige behov i en ordre, som bruger prædiktiv teknologi til at minimere spild.

På kontoret vil printere med biometriske pull printing-egenskaber kende den enkelte medarbejders præferencer. Uden tidskrævende enheder vil medarbejdere have mere frihed til at udføre deres arbejde og til at forbedre kundeoplevelsen. 

Brandets øgede betydning 

Selvom opkoblede teknologier på den ene side gør det muligt for virksomheder at nå nye niveauer af servicestandarder, er det også forbundet med risici.

Teknologi, som automatisk afgiver gentagne ordrer for os privat eller arbejdsmæssigt, fjerner også købsbeslutninger fra os, så bekvemmelighed vejer tungere end fristelsen til at skifte mellem produkter, ydelser eller brands, medmindre man føler sig svigtet.

Det gør opfattelsen og værdien af et brand og etikken meget vigtig. I en ikke så fjern fremtid vil virksomhederne opleve en endnu større risiko for kontroverser, fordi det vil være så nemt for forbrugerne at blokere dem fra nye ordrer.

Men hvis teknologien bruges rigtigt, vil den hjælpe virksomheder med at opbygge et nøjagtigt billede af driften og forsyningskæderne ved at gøre opmærksom på datahuller, unøjagtigheder og problemområder, samtidig med at kundeservicen styrkes med forbedrede processer, der er optimeret af algoritmer.

Én ting er sikker, den ubegrænsede mulighed for at leve efter vores brandværdier og overgå kundens forventninger er lige om hjørnet.

 

1 Quocirca Print 2025 Report (www.print2025.com)

Mere fra Innovation

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen