1. Hjem Brother
  2. Løsninger til virksomheder
  3. Ressource-center
  4. Blog
  5. Innovationsblog
  6. 2022
  7. Hvordan har Corona-pandemien påvirket detailhandlens teknologi-investeringer?
A graphic shows a retail distribution scene with animated businessmen and a factory staff member inspecting and carrying parcels from a warehouse production line alongside a truck and map of the world.

Hvordan har Corona-pandemien påvirket detailhandlens teknologi-investeringer?

Detailsektoren har oplevet store forandringer de seneste to år. Pandemien har simpelthen revolutioneret den måde, detailhandlere i hele Europa driver forretning og interagerer med deres kunder på.

De har været tvunget til at implementere nye, kontantløse transaktioner, reagere på den voldsomme vækst i e-handlen og håndtere store forstyrrelser i forsyningskæden.

Teknologien har været den store katalysator, der har givet detailhandlerne mulighed for at tilpasse sig, skabe vækst og opnå konkurrencefordele.

I samarbejde med markedsanalysebureauet Savanta  har vi gennemført en undersøgelse blandt beslutningstagere i detailhandlen i hele Europa, og den afslørede, at tre fjerdedele af alle detailhandlere har fremskyndet implementeringen af ny teknologi på grund af pandemien.

Næsten halvdelen siger, at investering i ny teknologi er en topprioritet inden for de næste fem år. Ydermere ved vi, at der er tre centrale fokusområder, der især har de europæiske detailhandleres interesse.

Lad os kigge nærmere på nogle af disse teknologier.

1. Omdefinering af logistik og levering

Pålidelig og nøjagtig dokumentation er afgørende i hele forsyningskæden. Det gælder alt, lige fra opmærkning af lagerhylder til holdbare pakke- og fragtlabels af høj kvalitet. Flere detailhandlere overvejer desuden at investere i fleksible systemer, der kan scanne og printe tydelige lagerlabels og kvitteringer. Det skal være med til at effektivisere kontrolprocesserne og øge leveringshastigheden.

Lagerstyringssystemer giver detailhandlerne et godt overblik over lagerbeholdningen, både i butikken, på lageret og under transport. Det er med til at forbedre sporingen af ordrer og returvarer og giver samtidig bedre styr på driften, så plads og arbejdskraft udnyttes bedst muligt.

Systemerne suppleres af software til lagerstyring, der omfatter prismærkning i realtid, notifikationer ved lav lagerbeholdning og automatiserede købsordrer. Det er med til at sikre en bedre udnyttelse af pladsen og en korrekt lagerbeholdning. Et andet aspekt er automatisk plukning ved hjælp af mobile robotter, der er med til at sikre nøjagtighed ved plukning døgnet rundt.

2. Skab nye og forbedrede kundeoplevelser i butikken

De fysiske indkøb har ikke mistet deres betydning, men de har ændret karakter. Forbrugerne ønsker den samme enkelhed, som de får online, kombineret med oplevelser, som de ikke kan få dér.

For at kunne levere dét må kædebutikkerne omdannes til ”digitale butikker” – altså fysiske butikker med fokus på teknologi – og forberede sig til fremtidens detailhandel. Detailhandlerne investerer i interaktive prøverum med 3D- og AR-teknologi for at gøre det hurtigere og nemmere for kunderne at prøve tøjet, før de køber det. Derudover investerer butikkerne i touchscreens, så kunderne kan få direkte adgang til deres profil og deres sociale kanaler i butikken for at opnå en mere individuel oplevelse.

Desuden indsamler flere detailhandlere nu også data for målrettet at nå ud til kunder i nærmiljøet. Det gøres ved at indsamle oplysninger fra enheder som smartwatches og fitness-trackere og poste skræddersyede tilbud og salgskampagner.

Den problemfrie kundeoplevelse indtager også i stigende grad butikkernes betalingssystemer. Både Amazon og Aldi har testet butikker, hvor forbrugerne tjekker ind med deres smartphone og derved automatisk kan betale for de varer, de tager ned fra hylderne, uden at behøve at gå igennem kassen. Det rejser spørgsmålet, om vi er på vej mod et kontantløst samfund.

3. Forbedring af den digitale kundeoplevelse

Virksomheder tester nye apps og visualiseringssystemer for at skabe interaktive prøverum, både online og i butikken, så forbrugerne virtuelt kan ”prøve” tøj, eller virtuelt kan se, hvordan et møbel ville se ud i deres eget hjem.

Digitale sporingsværktøjer kan indsamle kundedata på alle trin undervejs og dermed skabe et detaljeret billede af kundernes online-adfærd. Det giver detailhandlerne et indblik, som de kan bruge til gøre deres online markedsføring mere målrettet.

Ved at bygge intelligent automatisering ind i løsningen kan detailhandlerne desuden indsamle oplysninger om hver eneste interaktion med forbrugeren. Det er med til at placere butikkens brand lige ved kundens fingerspidser. Desuden kan teknologien hjælpe detailhandlerne med at oprette købsanbefalinger baseret på disse data. 

Et grundigt kig på de teknologier, det er en god idé for detailhandlen at investere i

Alle virksomheder i detailsektoren har nok at se til, og vi ved, at ny teknologi spiller en stadig vigtigere rolle i den måde, man fremadrettet kommer til at arbejde på.

Derfor ønsker vi at forstå, hvad man i detailhandlen oplever og planlægger efter. I vores seneste rapport går vi et spadestik dybere for at forstå, hvilken indvirkning pandemien har haft på detailhandlen. Vi kigger nærmere på de teknologier, man har investeret i, hvordan teknologierne bliver brugt, og hvad planerne for fremtiden er.

Som supplement til vores undersøgelse blandt beslutningstagerne i detailsektoren interviewede vi et højt profileret panel af eksperter i detailhandel fra hele Europa for at høre, hvad deres virksomheder har gjort.

Klik her for at læse vores seneste rapport om detailsektoren og finde ud af, hvad kollegerne i branchen har fokus på.

Alternativt kan du finde den detailhandelsløsning, der passer bedst til din forretning, her.

 

*Undersøgelse blandt 169 beslutningstagere i detailsektoren i hele Vesteuropa, gennemført i juni 2021.

Mere fra Innovation

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen