Kvindelig virksomhedsejer arbejder ved computer

De bedste tips til opskalering af din mikrovirksomhed

Hvis der er én ting, der gør mikrovirksomheder gode at samarbejde med, så er det den personlige service, de kan tilbyder.

For mange kunder er tætte relationer afgørende. De vil gerne handle med mennesker, de kender, der tager sig tid til virkelig at forstå deres ønsker og behov. Det er noget, de store, globale virksomheder i sagens natur kan have svært ved at leve op til.

Men for mange hjemmebaserede mikrovirksomheder er det en stor udfordring at opretholde det høje serviceniveau, mens man bygger videre på succesen, og virksomheden vokser.
 
Her får du vores bedste tips til at opskalere virksomheden uden at miste det personlige præg.
1. Hav en klar plan
Det er logisk nok, men du bliver måske overrasket over, hvor meget tid ejere af en mindre virksomhed bruger på brandslukning. Nogle gange så meget, at der ikke er tid til at lægge en plan for fremtiden.
 
En forretningsplan øger dog chancen for vækst betydeligt, så det er værd at bruge tid på at lægge en plan med nogle realistiske mål. En god idé er at udarbejde en plan, der beskriver, hvor du er nu, hvor du gerne vil være om 3-5 år, og hvad du skal gøre for at nå dertil.
 
Hvad betyder en opskalering for dig? At få nye kunder? At tilføje nye produkter til sortimentet eller at tilbyde nye ydelser? Det skal selvfølgelig gå hånd i hånd med en undersøgelse af det marked, du ønsker at udvide til. Hvad er det for et kundebehov, du gerne vil opfylde? Hvad vil du gøre bedre eller anderledes end dine konkurrenter?

Hvis det er muligt, er det en god idé at tale med nogle potentielle kunder for at få en bedre idé om, hvad de kunne være interesserede i at købe. Hvis du er den slags mikrovirksomhed, der har meget tætte relationer til kunderne, kan det være, at det er noget, du helt naturligt kan spørge ind til i stedet for at udsende et mere formelt spørgeskema.
2. Lær at uddelegere
Som ejer af en mindre virksomhed er du måske vant til at styre alle aspekter af virksomheden selv. Det kan meget vel være det, der har gjort den til en succes i første omgang.
 
Efter at have opbygget virksomheden på egen hånd har mange enkeltmandsvirksomheder dog svært ved at uddelegere ansvaret til andre. Men det er en uundgåelig del af en opskalering. Hvor svært det end kan være, vil dét at opnå en markant vækst betyde, at man skal lære at uddelegere ansvar til andre og automatisere arbejdsgange og processer mest muligt (læs mere nedenfor).
 
En anden årsag til, at det kan være så udfordrende, er, at der ud over den nødvendige holdningsændring også er et stort arbejde og en stor risiko forbundet med at få nye mennesker ind til at hjælpe med ekspansionen. Prøv at rådføre dig med et rekrutteringsfirma, eller brug en online rekrutteringsplatform, for at lette processen.
micro business owner packing orders from home office
3. Automatisering af visse processer
Selv om en virksomheds kerneydelser eller produkter måske er enkle, kræver det altid omfattende administration på mange forskellige områder for at sikre, at alt fungerer smidigt. Hvis du ikke passer på, kan det nemt komme ud af kontrol, efterhånden som virksomheden vokser. Det risikerer at påvirke kvaliteten af den kundeservice, du leverer.
 
Her kommer automatisering ind i billedet. Uanset om det drejer sig om kontraktstyring, markedsføring, regnskab, løn eller enhver anden tænkelig forretningsproces, findes der cloud-baserede platforme, du kan outsource disse funktioner til.I sidste ende betyder automatisering af de processer, du ikke nødvendigvis selv skal udføre, at du generelt får mindre at gøre. Dermed kan din tid bruges på at give dine kunder den bedst mulige oplevelse eller på den strategiske planlægning, der er nævnt i punkt 1.
 
Print er et andet eksempel på et område, hvor et abonnement kan være en hjælp. Med vores EcoPro-abonnement kan du sprede driftsomkostningerne til din printer over et overkommeligt antal måneder. Så leveres de blækpatroner eller tonere, du har brug for, når du har brug for dem, og du behøver ikke at bekymre dig om at løbe tør eller genbestille forbrugsstoffer. Det betyder, at du kan fortsætte med at printe alle de nødvendige dokumenter for at gøre kunderne glade, uden at skulle bekymre dig om logistikken ved at holde din printer kørende. 
 
Fra kun 17 kr. om måneden kan et EcoPro-abonnement hjælpe dig med at spare tid og kontrollere omkostningerne til din printløsning. 
 

Mere fra Dit hjemmekontor

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen