Et blik på fremtidens højteknologiske detailbutik

Vil du vide, hvilke teknologier der vil forme detailhandlens fremtid?

Virtual reality. 3D-print. Ansigtsgenkendelse. Det er blot nogle af de teknologier, der vil revolutionere detailbutikker og outlets i fremtiden.

Detailhandlen kan ændre karakter i takt med, at butikkerne indfører nye teknologier. Mange vil måske ikke længere kun sælge varer, men sandsynligvis også levere nye ydelser og oplevelser ved at forbinde deres online- og offlineteknologier. Disse teknologier giver anledning til masser af medieomtale og spekulation, men er det muligt at udpege, hvad der vil få den største påvirkning af detailhandlen?

For at besvare dette spørgsmål har vi beskrevet nogle af de mest almindelige scenarier i detailbutikken, og hvordan den nye teknologi kan forbedre dem.

Få mere at vide om detailhandelløsninger fra Brother

Personlige meddelelser, når en kunde kommer ind i butikken

future-of-food-grocery-store-shopping

Teknologi til ansigtsgenkendelse – som man så i science fiction-thrilleren Minority Report fra 2002 – kan hjælpe store detailbutikker med at identificere faste kunder og give en personligt tilpasset service. Når en kunde er genkendt, kan informationen ændre ekspedientens rådgivning eller meddelelserne på skærme i nærheden.
nogle fremsynede detailhandlere anvender allerede i dag grundlæggende elementer af denne teknologi.

Brug af augmented reality (udvidet virkelighed) til at forbedre betjeningen af kunderne

future_of_clothes_shopping_augmented_reality_robots

Fremtidens butikker vil tilbyde kunderne et antal valg, før de overhovedet rører ved et produkt. I en modebutik kan en kunde for eksempel sammensætte et helt outfit på skærmen og derefter prøve det i virtuelle omklædningsrum. Detailhandlere som Rebecca Minkoff forsøger sig allerede med omklædningsrum med digital teknologi.

Healey Cypher fra eBay Inc. fortæller om teknologien bag den første Rebecca Minkoff Connected Store nogensinde i New York City.

eBay Inc.'s Healey Cypher walks us through the technology behind the first-ever Rebecca Minkoff Connected Store in New York City.

Butikker vil i stigende grad tilbyde et bredere udvalg af produktinformation, og medarbejderne vil blive uddannet i at bruge opkoblede enheder til at informere kunder. I en elektronikbutik kan skærme for eksempel give en kunde, der skal købe et køleskab, mulighed for at læse anmeldelser og kontrollere energiforbruget. På dette stadie kan de eventuelt bruge et foto, de har taget med deres smartphone, til at finde ud af, hvordan produktet vil se ud i deres eget hjem.
IKEA har allerede anvendt udvidet virkelighed på denne måde.

I supermarkeder kan data indsamlet via loyalitetskort anvendes til at hjælpe kunder med at oprette optimale bestillinger og undgå spild. En husstand med kun én person kan med en intelligent vægt få hjælp til at købe en tilpas mængde friske varer indtil næste indkøb, så man undgår madspild. Hvis kunden skal have et middagsselskab eller lave en hyggemiddag for to, kan man bruge en virtuel indkøbsassistent til at hjælpe med at sammensætte en ideel menu. Alle ingredienserne kan så leveres til kunden i de rette mængder.

Mere brugertilpasning, mere fleksible "ekspedienter"

Ekspedienter bliver allerede bedt om at fokusere på at levere en mindeværdig service til den enkelte kunde. Men i fremtiden forventes de at bruge teknologi til at øge brand-loyaliteten og opmuntre til genbesøg.

Oplevelsen med en personlig shopper er typisk forbundet med butikker i luksussegmentet. Men med indførelsen af opkoblede enheder i kædebutikker bliver denne tjeneste mainstream. Medarbejderne er nu bedre i stand til at rådgive, oplære og vejlede kunden igennem købsprocessen med berøringsskærme og smartphones. Forvent, at virtual reality-headsets bliver almindelige, når detailhandlere søger efter flere metoder til at differentiere oplevelsen i butikken.

Flere nye teknologier, der anvendes sammen, som fx virtual reality og 3D-print, vil også gøre det muligt at producere skræddersyede varer efter behov med korte leveringstider. For eksempel kan et par besøge en butik for at vælge en forlovelsesring og gå ud af butikken med det personligt tilpassede produkt samme dag.

Kædebutikker bliver centrum for personlig behovstilfredsstillelse

future_of_shopping

Fremtidens butikker vil tilbyde stadigt mere omfattende og i sidste ende mere tilfredsstillende oplevelser frem for blot at være et sted, hvor kunder kommer for at få opfyldt deres materielle behov. Mange butikker fokuserer allerede på generelt at tilbyde bedre oplevelser med øget fokus på for eksempel behagelige siddeområder, forfriskninger og underholdning for børn og partnere. Denne trend vil kun blive stærkere, når detailhandlere konkurrerer om at give deres kunder den bedste oplevelse. Harvey Nichols’ nye café og cocktailbar, barber og installationsområde i den nyrenoverede butik i Birmingham er et eksempel på denne trend.

Butikkers design og udseende vil stadig være kritiske succesfaktorer i detailhandlen. Fremtidens minimalistiske butikker med deres lyse og luftige design vil have udstillinger med berøringsskærme og virtual reality-simulatorer i stedet for rigtige varer på hylderne. Forvent at se færre fysiske varer bortset fra der, hvor det er nødvendigt at røre, smage eller prøve dem på. Ud over at gøre butikkerne mindre rodede vil det også hjælpe detailhandlen med at løse problemet med tab på grund af butikstyveri, fordi varerne opbevares sikkert et andet sted, indtil de bliver solgt.

Kasser - forvent at de bliver mindre almindelige

future-of-in-store-marketing-personalisation-shopping

Selvom der stadig vil være ”selvbetjening” ved indkøb, vil der i fremtiden være mere personlig service og interaktion for at konkurrere med rivaler online. Den traditionelle betalingskasse bliver sandsynligvis mindre almindelig, fordi kundernes transaktioner foregår direkte med mobile ekspedienter via deres enheder. Denne metode benyttes af Apple i deres butikker i dag. Betalingskasser bliver formentlig erstattet af emballerings-, klargørings- eller afslutningsstationer, hvor kundernes varer kan tilpasses, pakkes ind eller gøres klar til at tage med hjem. Områderne kan også bruges som afhentningsstationer for kunder, der bestiller online.

I fremtiden kan det også blive muligt at benytte ”grab and go”-metoden i butikker ved hjælp af signaler, apps eller kontaktløs teknologi til at betale for varerne uden at skulle forbi en kasse. Amazon er en af de første virksomheder, der forsøger sig med denne metode. Amazon Go bliver i øjeblikket testet i en specialbygget butik i Washington, USA.

Få mere at vide om detailhandelløsninger fra Brother

Mere fra Effektivitet

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen