sieviete iet pa ce'lu ar telefonu rokās

Hvordan gavner CSR din forretning?

Alle virksomheder er en del af de samfund, de opererer i. Ud over at skaffe jobs og skabe velstand kan virksomheder også være en drivkraft for gode gerninger i samfundet

Rundt omkring i verden kæmper regeringer og samfundsinstitutioner med at opretholde folks tillid1.Det giver virksomheder en mulighed for at imødekomme folks forventninger om sociale formål og positive forandringer og sætte sig i spidsen for de sager, der er vigtige for deres forbrugere.


Forskning viser, at aktiviteter inden for social ansvarlighed (CSR) ikke bare er facadepleje2, og at et positivt præg på samfundet kan hjælpe med at fremme virksomhedens vækst ligeså meget som andre forretningsaktiviteter.


Så hvad er de forretningsmæssige fordele ved CSR?

 

1. CSR styrker dit omdømme

Der er et dokumenteret link mellem en virksomheds CSR-aktiviteter og dens omdømme. På det mest grundlæggende niveau vil en kunde, der skal vælge mellem to potentielle leverandører, vælge den med det mest pålidelige omdømme.11

På markeder med stor konkurrence er CSR en vigtig differentiator, så kunder med større sandsynlighed vil vælge virksomheder med en CSR position, der svarer til deres egne kerneværdier og præferencer. Faktisk siger 90 procent af forbrugerne, at de er indstillet på at basere en købsbeslutning på, hvilket brand der står for en sag, som de går op i.3

2. CSR forbedrer rekrutteringen, medarbejderfastholdelsen og produktiviteten

Forskning viser, at effektive CSR-programmer øger tilhørsforholdet for medarbejderne, hvilket forbedrer motivationen, sænker frafaldet og medfører større jobtilfredshed og produktivitet.4

Dette afspejler sig i det faktum, at 64 procent af millennials-generationen siger, at de ikke vil arbejde for virksomheder, der ikke har stærke CSR-politikker, og 83 procent siger, at de vil være mere loyale over for en virksomhed, der hjælper dem med at støtte sociale og miljømæssige sager.5

Desuden er unge mennesker ikke bare mere motiverede for at arbejde for virksomheder, der har en social samvittighed; tre ud af fire siger, at de gerne arbejder for en lavere løn, hvis arbejdsgiveren udviser social ansvarlighed.6

3. CSR øger kundeloyaliteten

Ved at sætte CSR-værdier i centrum for din forretningsstrategi øger du kundeloyaliteten.7  

Ifølge en rapport fra Statista er 70 procent af forbrugerne enige i, at de er mere loyale over for virksomheder, der er parate til at vise deres CSR-resultater.8

Dette er særligt vigtigt her i tiden efter pandemien, hvor forbrugerne i stigende grad drives af andet end pris og kvalitet. Faktisk vil de ikke alene fravælge virksomheder, der ikke bakker op om deres værdier – de vil med glæde betale mere til dem, der gør.9

4. CSR tilfører social værdi og økonomisk værdi

Bundlinjen er, at virksomheder med stærke CSR-resultater tiltrækker kunder, der er mindre prisfølsomme. Kort fortalt vil kunderne vælge at handle hos et dyrere brand, der tilfører samfundsmæssig værdi, frem for et billigere brand, der ikke gør.3

En undersøgelse fra Nielsen viser, at næsten to ud af tre forbrugere er villige til at betale ekstra for produkter og tjenesteydelser fra virksomheder, der forpligter sig til at tilføre samfundsmæssig værdi. Denne vilje til at betale mere er gennemgående for alle indkomstgrupper – og ses hos flertallet i alle aldersgrupper.10

At tage CSR alvorligt

Hvis CSR-aktiviteter skal opleves som ægte, skal de udføres med et virkeligt engagement. Her hos Brother tror vi på at støtte sager, der er relevante for vores værdier – og vi placerer CSR i kernen af vores virksomhedsfilosofi..

Siden 2008 har Brother støttet Cool Earth, en non-profit-organisation der støtter regnskovenes samfund rundt omkring i verden med det formål at beskytte 27 millioner træer, der lagrer over 37 millioner tons CO2.

Brothers europæiske afdelinger bakker op om vores Cool Earth Eco-Rewards initiativ ved at tilbyde gratis indsamling og genbrug af blækpatroner og tonere. Det reducerer affaldet, mindsker miljøpåvirkningen og skaffer afgørende finansiering for Cool Earth-aktiviteterne.

Du kan se mere om Brothers langvarige partnerskab med Cool Earth ved at downloade vores infografik.


Kilder:

1. Edelman: "2021 Trust Barometer" - 2021
2. SSRN: "CSR Performance and the Economic Value of Innovation" -  April 2020/October 2021
3. StampMe.com: "How Can Corporate Social Responsibility Impact Loyalty Programs?" - November 2019
4. emerald insight: "Corporate social responsibility impact on talent retention among Generation Y" - October 2020
5. Forbes: "The Power Of Purpose: The Business Case For Purpose" May 2020
6. sustainablebrands.com: "3/4 of Millennials Would Take a Pay Cut to Work for a Socially Responsible Company"
7. tandfonline.com: "The effects of corporate social responsibility on consumer loyalty through consumer perceived value" - May 2018
8. Statista: 'As a consumer, are you more loyal to a product of a company that showcases a corporate social responsibility (CSR) policy?' - July 2021
9. www.accenture.com: "Life Reimagined: Mapping the motivations that matter for today’s consumers" - 2021
10. marketingcharts.com/Nielsen: "Will Consumers Pay More For Products From Socially Responsible Companies?" – 2015
11. smartinsights.com: "Consumers are increasingly trusting brands that take a stance" - September 2019

Mere fra Miljø

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen