Mies tekee etätöitä kotonaan.

Sådan kan opmærkning hjælpe virksomhederne til at gøre hybridarbejde mere effektivt

Den moderne arbejdsplads er under forandring og kommer sandsynligvis til at se meget anderledes ud end det traditionelle kontormiljø.

Efter at COVID-19-pandemien har betydet en stigning i antallet af mennesker, der arbejder hjemmefra, har såvel medarbejdere som virksomhedsejere erkendt fordelene for både arbejdsliv, privatliv og produktivitet. Det har nu medført, at mange virksomheder vælger at planlægge arbejdsugen med både dage på kontoret og hjemmearbejdsdage.

Ifølge ny forskning vil helt op til en tredjedel af arbejdstiden efter pandemien blive brugt hjemme1, og hybridarbejde bliver den nye norm2. På trods af de åbenlyse fordele ved at arbejde hjemmefra medfører det også udfordringer for både virksomheder og medarbejdere.

For virksomhederne betyder en spredt arbejdsstyrke, at det er vanskeligere at holde styr på udstyret, sørge for sikkerheden af virksomhedens ejendele og yde teknisk support til medarbejderne, når noget går galt. For medarbejderne kan det være en udfordring at skabe et effektivt arbejdsmiljø derhjemme.

Labelprinteren er i forvejen et vigtigt værktøj for kontorfolk. Nu kan de hjælpe virksomhederne til at håndtere de logistiske og IT-mæssige udfordringer, som hjemmearbejdspladserne giver. Her kommer fire gode råd til, hvordan opmærkning kan bruges til at hjælpe medarbejderne med at være produktive og give virksomhederne muligheden for at bevare kontrollen over deres udstyr:

Skab overblik med opmærkning af udstyr

I takt med at arbejdspladserne forandres og formelt udvides til også at omfatte hjemmearbejdspladser, slæber medarbejderne mere kontorudstyr med hjem til hjemmekontoret end nogensinde før. Det gør det vanskeligere for virksomhederne at have overblik over udstyret. IT-afdelingerne i store koncerner har gjort brug af opmærkning af udstyr gennem flere år, men mange små virksomheder har ikke haft behovet før nu.

Med opmærkning af udstyr kan man skabe en unik seriekode eller stregkode til alt kontorudstyr, hvad enten det er en mus, en oplader, en bærbar pc eller eksempelvis en kontorstol. På den måde kan virksomhederne registrere udstyret, og det gør planlægningsprocessen mere effektiv, styringen af inventaret nemmere og livet lettere for IT-supportafdelingen, idet udstyret hurtigt kan identificeres..

Vedligeholdelse og opdateringer, som eksempelvis firmware-opgraderinger, kan også registreres ved hjælp af opmærkningen, og det er med til at øge sikkerheden..

Brug en labelprinter, der kan printe labels med stregkoder, så du hurtigt kan scanne labelen på udstyret. Det begrænser menneskelige fejl og gør processen hurtigere end manuel indtastning af serienumre. Hvis udstyret imidlertid ikke er på stedet og derfor ikke kan scannes, kan et serienummer hjælpe til at identificere det..

Opmærkning sikrer mod bortkommet udstyr 

Hybridarbejde medfører også, at flere transporterer udstyr mellem hjemmet og kontoret, hvilket giver en øget risiko for, at værdifuldt udstyr bliver væk eller bliver glemt undervejs. Dette resulterer ikke bare i øgede omkostninger til nyt udstyr for virksomheden, men medfører også en risiko for, at arbejde går tabt, eller at fortrolige data og dokumenter kommer i de forkerte hænder.  

Virksomhederne kan reducere risikoen – og øge chancen for at få deres udstyr tilbage – ved tydeligt at opmærke udstyret med firmaadresse og kontaktoplysninger. Det gør det også nemmere for den person, der finder det, at returnere det.

Men det er ikke kun et problem under transport. Udstyr risikerer også at forsvinde på kontoret, idet flere og flere medarbejdere ikke længere vil have deres helt eget skrivebord. Opmærkning af udstyr med medarbejderens navn eller ID-nummer kan medvirke til at forhindre dette.
A female staff member is working from a home office / hybrid working. She is organising her paper files using a labelling printer to increase business productivity.

Professionelt printede fragtlabels

Hybridarbejde kan, kombineret med den fortsatte stigning i e-handlen, betyde, at medarbejdere sender flere firmarelaterede pakker og breve hjemmefra.

For at sikre en proces med ensartede og strømlinede labels, der ser professionelle ud, kan man vælge at bruge en trådløs labelprinter til print af fragtlabels på hjemmekontoret. Det gør det muligt for medarbejderne hurtigt at printe tydelige labels, så pakkerne leveres til tiden og ikke afvises på grund af ulæselige labels.


Organisering af hjemmekontorer

Det bliver sandsynligvis et krav i fremtiden, at virksomhederne sørger for egnede hjemmearbejdspladser. Ved at være proaktive og organisere hjemmearbejdspladserne nu, kan virksomhederne komme et skridt foran. 

Hjemmearbejdspladser kræver mere udstyr, flere kabler og mere papirarbejde hjemmefra. Virksomhederne kan støtte medarbejderne i at holde styr på tingene ved at give dem mulighed for effektiv opmærkning af kabler, mapper, filer og arkivbokse, så hjemmekontoret afspejler ’best practice’ på kontoret – uden at spilde for megen tid på administration.

Fremtidens arbejdspladser vil også opleve færre medarbejdere med klart definerede arbejdsområder, så det er vigtigt med opmærkning af tingene på kontoret for at sikre, at medarbejderne har styr på deres eget udstyr.

Det seneste år har bevist, at virksomhederne kan tilpasse sig selv de sværeste omstændigheder. Da vi alle må indstille os på en potentielt udfordrende overgang til hybridarbejde, kan en stabil labelprinter være med til at gøre livet en smule lettere.

Hvis du gerne vil hjælpe dine medarbejdere med at blive klar til hybridarbejde – og ruste dem til den nye normal at arbejde hjemmefra – så tjek vores løsninger inden for labelprintere i dag.

 

1 https://www.consultancy.eu/news/5436/one-third-of-work-in-europe-could-be-remote-post-pandemic

2 https://www.bbc.co.uk/news/business-56331654

Mere fra Effektivitet

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen