Tilføjet til kurv
  1. Hjem Brother
  2. Blog
  3. Effektivitet
  4. 2020
  5. Bekæmp spild og øg salget med disse nærende tips til fødevarebutikker
Juustotiski, jossa on hintamerkintöjä

Bekæmp spild og øg salget med disse nærende tips til fødevarebutikker

Spild er ikke kun indtjening, der er gået tabt, for fødevarebutikker. Det er et problem, som berører alt fra miljøet til logistikken og, vigtigst af alt, dine kunder.

Detailbutikker gør, hvad de kan for at reducere madspild ved at tage ansvar ift. miljøet, hvilket bliver mere og mere populært hos de europæiske forbrugere. Der behøver ikke engang være tale om radikale forandringer. Nogle gange kan en eller to smarte idéer være nok til, at varelageret bliver solgt, og madspildet reduceret.

Brother har nogle tips til fødevarebutikkerne i Danmark, som kan hjælpe med at optimere både salget og indtjeningen.

Har du styr på fødevaresikkerheden? Subway® sætter sin lid til Brothers løsninger. Vil du vide hvorfor?

Sunde initiativer til dine kunder og vores planet

  • Køb lokalt, så dine kunder også kan gøre det – miljøbevidste europæiske forbrugere ønsker i stigende grad at købe produkter med minimal transporttid fra oprindelsesstedet. Det er godt nyt for detailbutikkerne, fordi lokale produkter sælges hurtigt og dermed nedbringer butikkens spild. Skabeloner, der er nemme at redigere, er en glimrende måde at signalere til kunderne, at de køber lokalt. Skilte, som du hurtigt kan udskrive med produkternes oprindelsessted, baggrund og kvalitet kan betyde, at varerne sælges endnu hurtigere.

       
  • Sælg frugt og grønt med skønhedsfejl – mere end en tredjedel af alt frugt og grønt, der dyrkes i Europa, kasseres, før det når frem til fødevarekæden, fordi det klassificeres som utilfredsstillende1. Ved at tilbyde produkter med en lidt skæv form eller med små skønhedsfejl reducerer butikken omgående madspild. Og, hvad der er endnu bedre, de er en salgssucces. Nogle kunder kan dog være lidt tilbageholdende med at købe dem. Inspirér dem med idéer til at bruge de uperfekte produkter, for eksempel med opskrifter på smoothies eller gryderetter.

       
  • Del idéer til at r educere madspil med dine kunder – lgode tips som at fryse krydderurter i olivenolie i isterningbakker eller bruge ingredienser til flere formål for at fordoble måltider kan hjælpe kunder med at reducere deres madspild. Det kan du gøre ved at printe skilte med skabeloner.

       
  • Tilbyd prøv-før-køb på lokale produkter – kunderne har størst tilskyndelse til at købe lokale produkter, som de ved, de kan lide. Og derfor er det også mindre sandsynligt, at de går til spilde. Hvad med at tilbyde gratis prøver af lokalt producerede specialiteter som saucer og syltetøj?
One red apple stands out against a selection of green apples in a grocery shop fruit basket

Strategisk stof til eftertanke

  • Giv ikke kunderne for mange valgdet er ikke altid nemt at være kunde. Tænk, hvor lang tid det kan tage at vælge imellem 20 forskellige typer af smør... Når kunderne skal tage færre valg i butikken, forbedres deres indkøbsoplevelse, og det kan også hjælpe med at reducere antallet af varer, der nærmer sig udløbsdatoen. Et mindre udvalg viser, at man har tillid til sine produkter.

       
  • Kompostérbare indkøbsposer – polymerposer, som kan bruges til at kompostere fødevarer, er en glimrende metode til at sikre, at spiselige madrester ikke ender på lossepladsen. Hvis dine lokale genbrugsmetoder ikke omfatter kompostering – hvad så med at vise dine grønne intentioner ved at starte et komposteringsinitiativ i lokalområdet sammen med dine kunder?

       
  • Reducér spild med de nyeste opmærkningsløsninger – hurtig, enkel og intuitiv ommærkning af varepriserne er en vigtig måde at reducere butikkens spild på. Med de nyeste trådløse opmærkningsløsninger fra Brother kan du omgående ændre prismærkningen på varer og hyldeforkanter.


Banebrydende idéer til en fremtid uden spild

  • Reducér plastemballage – ansvarlig forbrugermentalitet er oppe i tiden, og plastik står øverst på listen. For detailbutikker er der en anden god grund til at droppe plastik – nemlig øget salg. En gruppe supermarkeder i New Zealand har for nylig afskaffet plastemballage for praktisk talt alt frugt og grønt. Salget af nogle af varerne steg med op til 300 %2.

  • Gå i spidsen for omstillingen til innovative emballager – innovativ, biologisk baseret, bionedbrydelig og naturlig emballage af nanomateriale kan forlænge holdbarheden og forbedre mulighederne for genanvendelse. Hvis du og din butik fører an i skiftet af emballage, kan du være med til at reducere det enorme, årlige, globale madspild på 1,3 billiarder ton3.

Læs mere om Brothers sortimnt af opmærkningsløsninger til detailhandlen eller download vores Retail Solutions brochure.

Kilder:
1 https://metro.co.uk/2018/08/19/more-than-50000000-tonnes-of-wonky-fruit-and-veg-is-thrown-away-each-year-7857478/
2 https://insideretail.co.nz/2019/02/07/sales-of-nude-veggies-soar-as-nz-supermarkets-ditch-plastic-packaging/
3 http://www.fao.org/save-food/resources/keyfindings/en/

Mere fra Effektivitet

Du vil måske også synes om

Tilbage til toppen