Detailbutikker gør, hvad de kan for at reducere madspild ved at tage ansvar ift. miljøet, hvilket bliver mere og mere populært hos de europæiske forbrugere. Der behøver ikke engang være tale om radikale forandringer. Nogle gange kan en eller to smarte idéer være nok til, at varelageret bliver solgt, og madspildet reduceret.
Brother har nogle tips til fødevarebutikkerne i Danmark, som kan hjælpe med at optimere både salget og indtjeningen.
Har du styr på fødevaresikkerheden? Subway® sætter sin lid til Brothers løsninger. Vil du vide hvorfor?
Sunde initiativer til dine kunder og vores planet
- Køb lokalt, så dine kunder også kan gøre det – miljøbevidste europæiske forbrugere ønsker i stigende grad at købe produkter med minimal transporttid fra oprindelsesstedet. Det er godt nyt for detailbutikkerne, fordi lokale produkter sælges hurtigt og dermed nedbringer butikkens spild. Skabeloner, der er nemme at redigere, er en glimrende måde at signalere til kunderne, at de køber lokalt. Skilte, som du hurtigt kan udskrive med produkternes oprindelsessted, baggrund og kvalitet kan betyde, at varerne sælges endnu hurtigere.
- Sælg frugt og grønt med skønhedsfejl – mere end en tredjedel af alt frugt og grønt, der dyrkes i Europa, kasseres, før det når frem til fødevarekæden, fordi det klassificeres som utilfredsstillende1. Ved at tilbyde produkter med en lidt skæv form eller med små skønhedsfejl reducerer butikken omgående madspild. Og, hvad der er endnu bedre, de er en salgssucces. Nogle kunder kan dog være lidt tilbageholdende med at købe dem. Inspirér dem med idéer til at bruge de uperfekte produkter, for eksempel med opskrifter på smoothies eller gryderetter.
- Del idéer til at r educere madspil med dine kunder – lgode tips som at fryse krydderurter i olivenolie i isterningbakker eller bruge ingredienser til flere formål for at fordoble måltider kan hjælpe kunder med at reducere deres madspild. Det kan du gøre ved at printe skilte med skabeloner.
- Tilbyd prøv-før-køb på lokale produkter – kunderne har størst tilskyndelse til at købe lokale produkter, som de ved, de kan lide. Og derfor er det også mindre sandsynligt, at de går til spilde. Hvad med at tilbyde gratis prøver af lokalt producerede specialiteter som saucer og syltetøj?